Muides-sur-Loire - Chambord vv (25 km)

10 juli 2019 - Muides-sur-Loire, Frankrijk

Chambord is een kampioen onder de kastelen en viert in 2019 ook een 500-jarig jubileum, dat van de eerste steen. Een bezoek aan Chenonceaux en/of Chambord was een van de redenen waarom we vanaf Tours eerst stroomopwaarts zijn gefietst en meer dan 100km tegen de wind in hebben gereden. Geen moment spijt van gehad. Chambord is een beauty met wat mij betreft als spektakelstuk een dubbele wenteltrap. Je kunt aan twee tegenover elkaar liggende openingen de trap op en dan al wentelend de volgende verdieping halen zonder dat je elkaar ziet. Ingenieus.

De tuinen zijn immens en de torentjes talrijk. We brachten er zonder ons te e vervelen zomaar 4 uur door. Mijn Samsung Health stappenteller was ook weer tevreden. Fietsen telt hij niet, tenzij je mobiel in je kontzak stopt en het wegdek voldoende hobbelt. Maar dat navigeert voor geen meter.

Morgen eerst de trein terug naar Tours om vandaar uit verder de Loire af te zakken. Nu eerst nog een ander afzakkertje.