Muides-sur-Loire - Mer (🚃) Tours - Azay-le-Rideau (42 km)

11 juli 2019 - Azay-le-Rideau, Frankrijk

Ons allereerste plan was om van Nevers de Loire stroomafwaarts te volgen tot aan St. Nazaire waar de Loire in de Atlantische Oceaan stroomt. Daar hebben we later verandering in aangebracht en zijn wr van Vlissingen langs de Noordzee en Het Kanaal naar beneden gegaan om uiteindelijk toch ergens aan de Atlantische Oceaan uit te komen. Wie de trajectkaart bekijkt ziet dat we redelijk langs de twee wateren zijn gereden maar dat er ergens een kink in de kabel is gekomen. Bij Boulogne-sur-Mer zijn we van de kust afgeweken en later met de trein naar Tours zelfs nog verder het binnenland ingegaan. Door van daaruit eerst zo'n 100 km stroom- en windopwaarts te trekken en later weer om te draaien, konden we toch ons oorspronkelijke plan weer oppakken. Vandaag hebben we die ommekeer gemaakt en zijn eerst met de trein terug naar Tours gegaan. Nu gaan we nog anderhalve week stroomafwaarts om deze prachtige tocht ergens bij de Atlantische Oceaan te voltooien.

De trein zou een apart compartiment voor fietsen moeten hebben. Maar er was opnieuw nauwelijks voldoende plek voor al die fietsen en fietsers. En ook het treinpersoneel hielp niet bij het inladen zoals de folders beloven. Nu kan ik het feit dat mijn bagagedrager aan het eind finaal afbrak toen ik de fiets in de trein tilde, ook op niemand anders verhalen.

Tegenwind dus. Maar dat leverde ook nog wel een aardige ervaring op voor deze ollandse oudjes. Op een bochtig dijkje langs de Loire zagen we opeen gegeven moment een drietal jongeren voor ons fietsen. Toen we merkten dat ze dichterbij kwamen terwijl ze dezelfde kant op gingen, hebben we er nog even aan getrokken om ze in te halen. Dat lukte. Direct daarna zijn we linksaf geslagen en hebben we even gepauzeerd. Het is per slot van rekening vakantie.

En dat vier(d)en we met een wandelingetje naar het kasteel van het gezellige Azay-le-Rideau.

1. Annelies de Ruiter:
    12 juli 2019
    Haha, ik zie jullie helemaal fietsen op dat bochtige dijkje, al hijgend en puffend om de jongelui inhalen!
    Om inderdaad dáárna even bij te komen. Chapeau!