Stravinsky (Wichmond - Hengelo, 78km)

28 juli 2021 - Hengelo, Nederland

Een prachtige tocht door de Achterhoek, in noord-oostelijke richting met een zuid-westelijke wind: wat wil de fietsende mens nog meer? Weinig. Misschien dat ie morgen in de loop van de dag keert, want dan gaan we weer naar het westen.

Als je de landelijke langeafstandsroutes volgt wordt je over paden en lanen gestuurd waar je anders nooit zou komen. En de Achterhoek is rijk aan bospaden en lommerrijke landgoederen. Soms moet je 1,5km omrijden om 500 meter autoweg te vermijden. Good Old Professor van Lier begon zijn colleges vaak met de opmerking "De kortste verbinding tussen twee punten is niet per se en rechte lijn", vooral als hij wat laat aanschoof. Ik kan en kon zijn filosofische inslag wel waarderen.

In de Achterhoek heb je weinig of geen zebrapaden, maar we kwamen wel over een landweg met een waarschuwingsbord "pas op er kan een koe oversteken". Dit stomme rund vergat er een foto van te maken.

We zijn uiteindelijk iets van de route afgebogen om in Hengelo te overnachten. De Vrienden op Fiets langs het traject hadden geen plek, waren ziekelijk of vergeten zich uit te schrijven. Eentje deed aan buitenschoolse opvang en dat betekende dat we weer vroeg op pad hadden gemoeten. Beter een goede buur dan een verre vriend, "Stravinsky, eten, drinken en slapen" in Hengelo is er zo een. Wel wat gehorig, 3x raden wat de buren draaien........

1. N van der Laan:
    29 juli 2021
    Leuk stukje, lijkt me heerlijk om dat te kunnen doen, vandaag een fijne dag