Vals spel (Brielle - Zierikzee; 62km)

13 augustus 2021 - Zierikzee, Nederland

Een bescheiden afstand, maar goed voor mijn aardrijkskunde en ook wel om mijn geschiedenis wat op te halen. Van het Zuid-Hollandse eiland Voorne-Putte ging het langs het Quakjeswater bij Rockanje via  de Haringvlietdam (geopend op 15 november 1971) naar Goeree-Overflakkee, ook nog Zuid-Holland. Om Goedereede heen gereden met als reden dat we een bordje gemist moeten hebben, naar Ouddorp en vandaar over de Brouwersdam (ook in in 1971 gereedgekomen na een bouwtijd van 9 jaar; de weg erover werd pas in 1973 opengesteld) naar het Zeeuwse Schouwen-Duiveland. Een prachtig stuk met tientallen kitesurfers aan de zeekant (rechts) en gewone planksurfers in het Grevelingenmeer (L). Dat leverde prachtige beelden op en de troostrijke gedachte dat wind ergens goed voor is. De foeterende vrouw, moeder van 2 en berijdster van een aftandse omafiets zal daar anders over gedacht hebben: "ik ga nooit meer in Nederland op vakantie, veel te veel wind". Port Zeélande hoeft niet meer op haar te rekenen.

Ondertussen waren we ook weer op de Kustroute beland. Bij Scharendijke hebben we die ingeruild voor de Zeeuwse Windroute en via het prachtige natuurreservaat 'Het Schelpengat' aan de noordzijde van de Oosterschelde zijn we uiteindelijk in Zierikzee verzeild geraakt. Een prachtig oud havenstadje met een van de oudste nog klinkende en bespeelde carillons van Nederland, daterend uit de 16de eeuw. Monnickendam beweert de oudste bespeelbare te hebben, maar die hebben hun website sinds het staddsarillon van Zierikzee twee jaar geleden opnieuw is gesteld en bespeel- en aanhoorbaar gemaakt, niet meer geüpdatet. Dat doe ik morgen weer.