Knooppunt (Hengelo - Tubbergen; 64km)

29 juli 2021 - Tubbergen, Nederland

De LF4, de Langeafstand Fietsroute van Den Haag naar Enschede, eindigt net iets boven laatstgenoemde, in een in aanbouw zijnde kom en is in die richting bewegwijzerd als LF4a, in omgekeerde richting als LF4b. Hij sluit daar aan op de Saksenroute, de LF14a van Lauwersoog naar Enschede, en in omgekeerde richting de LF14. In die warboel van knooppunten en omleidinkjes ontmoetten we vanmorgen een stel dat de Ronde van Nederland in de richting van de klok aan het fietsen was en dus van de LF14a afkwam en verder moest met de LF4b. Ze waren rondjes aan het rijden, oftewel verdwaald. De dame had een handgeschreven lijstje met knooppuntnummers op haar stuur. Ze hadden geen fietskaart bij zich. Vergeten. Enfin, ik heb hun vicieuze cirkel proberen te doorbreken met behulp van mijn routeboekje, voorzien van knooppuntnummers, door ze een korte doorsteek (van nr 23 naar nr 24) te tonen, en ook de kaart op mijn telefoon er nog bijgehaald. Tevergeefs. Mevrouw bleek geen kaart te kunnen lezen. In plaats van me te vertrouwen en een stukje met me mee te fietsen hakte Ze zelf de knoop door en nam de snelweg. En hij? Hij vertrouwde op haar.

Dat was het begin van de dag, die ons verder langs Lonneker en De Lutte en om Oldenzaal heen naar Denekamp en Ootmarsum bracht. Landschappelijk veranderde er niet veel. Ook het lieflijke, licht glooiende Twentse land barst van de beken, bospaden en landgoederen, voorheen vaak eigendom van textielbaronnen. Toeristisch ook. Voor het mooie hoef je niet naar het buitenland, al kreeg ik op mijn telefoon wel een SMS binnen met 'Herzlich wilkommen in dem Bundesrepubliek Deutschland'. Wat wel veranderde was de wind die steeds westelijker werd en in kracht toenam, naarmate wij zelf meer in westelijke richting gingen. Mooie uitvinding die windsingels.