St. Valéry-sur-Somme - Martin Église (63,5 km)

1 juli 2019 - Martin-Église, Frankrijk

In 1066 vertrok Willem de Veroveraar vanuit St. Valéry met een vloot van 400 schepen naar Engeland. "Het is daarna nooit meer goed gekomen tussen de twee landen", volgens het routeboekje. Wij vertrokken vanmorgen maar met zijn tweeën uit hetzelfde kuststadje en het is nog steeds goed.

We fietsten hoofdzakelijk door een glooiend landschap en rustige, maar bewoonde en goed onderhouden dorpjes. Dit deel van Frankrijk is door grootschalige landbouw behoorlijk welvarend en er is duidelijk minder verval dan in het oosten van het land.

In Eu bezochten we een eeuwenoud kasteel met prachtige rozentuin. Ook in deze regio barst het van de basilieken, abdijen en andere historische bouwwerken. Geen wonder dat het volk ooit in opstand kwam tegen deze overdaad.

En zo werkten we onze weg westwaarts en de wind, kracht 4, pal de andere kant op. Trappen geblazen. De lange geleidelijke klimmen gaan ons redelijk af, zelfs met tegenwind. Zodra het percentage echter boven de 10 komt, maakt alcohol nog een kans, maar kunnen we het fietsen schudden. En met een horrelpoot naar boven lopen is ook niet alles. Kwam gelukkig maar één keer voor. En het is nog steeds goed tussen ons.