St. Florent-le-Vieil - Nantes (57 km)

15 juli 2019 - Nantes, Frankrijk

Een van de lastigere onderdelen van het trekken op de fiets is het vinden van een geschikte picknickplek. We hebben de gewoonte om na het vertrek iets voor de dag in te slaan en dat later in de buitenlucht ergens te nuttigen. Als de maag begint te knorren gaan we op zoek naar een geschikte plek. Dat valt nog niet mee. Hele trajecten zijn bankloos en als er al ergens een bankje staat ligt die vaak in de volle zon. Zo niet, dan is de kans groot dat hij bezet is, vooral op zondagen. Bushokjes willen nog weleens uitkomst bieden, en soms zelfs stoepranden. Ook komt het voor dat je je toevlucht neemt tot een schaduwrijke boom zonder fatsoenlijke zitmogelijkheid, om twee bochten later een prachtige picknicplek te treffen met vrije zitplaatsen in de schaduw. Zelfs langs de Loire, lang leven de vélo, is het soms hopeloos. Gisteren reden we kilometers langs het water, met talloze mogelijkheden om de fietser met knorrende maag tegemoet te komen. Maar geen fatsoenlijke zitplek te vinden. Wel stonder er om de honderd meter tientallen afvalbakken zonder zitbank. Uiteindelijk maar bij de Mairie op een van de twee bankjes in de schaduw gaan zitten, maar de burgemeester was de afvalbak vergeten. Welke gedachte erachter deze opzet zit is me een raadsel en ik ben er ook nog niet uit hoe ik het bord 'verboden afval te deponeren' dat naast een grote afvalbak stond, moet interpreteren. Misschien is mijn Frans rijp voor de prullenmand.

Voor de afwisseling hebben we vandaag niet eerst proviand ingeslagen maar een kerkje bezocht en wat meer foto's onderweg genomen om te ontdekken dat de bakker in het volgende stadje vandaag gesloten was. Gelukkig lagen er nog meer dorpen op onze route, eentje zelfs met een supermarkt.

De tocht ging grotendeels over een vrij en veel gebruikt fietspad. We kwamen niet alleen opmerkelijk veel trekkers tegen maar ook bijvoorbeeld de plaatselijke crèche op de fiets: een leid(st)er in een geel hesje voorop en een ander, ook in het geel, achteraan en ertussen een stuk of twintig slingerende kinderen, ook in gele hesjes. Jong geleerd is oud gedaan.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl