Les Ponts-de-Cé - St. Florent-le-Vieil (60 km)

14 juli 2019 - Saint-Florent-le-Vieil, Frankrijk

Een mooi landelijk tochtje door een minder bekend gebied van het Loiredal, wat lieflijker en uitgestrekter. Minder kasteel maar zeker niet minder kerk en verdedigingswerken alom. Ook hier staat de geschiedenis bol van gevechten. De Vikingen zijn zelfs tot hier gekomen, er werd zout gesmokkeld, hennep geteeld en steenkool gedolven. Op de hennepteelt na allemaal verleden tijd. De weggetjes kronkelen nog steeds, de bruggen lijken enger, de dijkjes langer en de prooien hun lesje te hebben geleerd. De laatste 10 km gingen met de wind in de rug en een kruissnelheid van zo'n 24 km per uur. Met bagage is dat heel redelijk.

We hadden het daarvoor rustig aan gedaan en toch maar eens een uitstapje gemaakt en een bezoek aan Béhuard gebracht, een charmant dorpje verscholen op een eilandje in de Loire.

Een rare rivier trouwens die Loire, vaak zie je meer strand of zandbanken dan water. Hele delen vallen droog. Ik snap dat de Vikingen niet verder gekomen zijn. Soms denk je dat de rivier helemaal verdwenen is en dan is ie er in enen weer, zelfs met stroomversnelling, peddelende kanovaarders en een of andere enge brug.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade