Montreuil-sur-Mer - St. Valéry-sur-Somme (54 km)

29 juni 2019 - Saint-Valery-sur-Somme, Frankrijk

Complet. Tout était complet. Een pain complet zou er nog wel ingegaan zijn, maar volle hotels en B&B' s is een heel ander verhaal. Gisteravond waren we al begonnen met zoeken naar accommodatie in of in de buurt van St. Valérie-sur-Somme, maar alles was volgeboekt. Warm weekend. Ook miss Piggy van de plaatselijke VVV kon of wilde ons varkentje niet wassen. Ze had geen telefoon.

Het werd tijd om out of the box te denken. Een stuk terug? No way. Een nachtje voor 200-300€? Never, zelfs niet als ze voor me zouden slapen. Een andere mogelijkheid was nog een nacht door te brengen in het hotel waar we net uitgecheckt hadden. Toch terug dus. Jammer, Jerôme had net de laatste kamer vergeven.

Er waren nog twee, drie opties. Een stuk met de trein in de richting van de route naar een plaats waar nog niet alles vol zat. Zulke plaatsen waren er wel. Maar er waren geen stations en aan een toeristenstoomtreintje heb je onder die omstandigheden ook geen fluit. Ook zouden we het erop kunnen wagen en kijken of er plaats was op een van de drie campings die we onderweg nog zouden passeren. Net toen we de eerste camping hadden afgekeurd, vooral vanwege gebrek aan schaduw en een overdaad aan stacaravans, kwam er toch nog een email binnen van een accommodatie die ik eerder had benaderd maar waarvan ik nog geen antwoord had ontvangen. Ze hadden nog plek! Enige nadeel, je moest er minstens twee nachten blijven. Dat doen we nu. De ontvangst was hartelijk, de adviezen over de plaatselijke horeca saillant en de uitleg over de omliggende natuur well done.

De tocht zelf was pittig. Ik ontdekte dat ik mijn linker knie ongemerkt wat gespaard heb en het rechterbeen meer ingespannen. Daardoor is de balans een beetje zoek. En dat gaat weer ten koste van snelheid en kracht, vooral bij klimmen. De kilometerteller daalde regelmatig tot onder de 10km per uur en de temperatuur steeds tot dik boven de 30. Ook die waren uit balans.

Onderweg hebben we in een of ander gat nog naar de eerste helft van Italië-Nederland gekeken. Cool.

De sundown van St. Valérie is een aanrader.

1. Saskia Stulemeijer:
    30 juni 2019
    Je kunt niet alleen goed bridgen, maar ook goed schrijven. Als je zelf niet moet bergop trappen in de hitte is het heel leuk lezen... Jozef&Maria in Frankrijk....
  2. Paulien henk:
    1 juli 2019
    Vandaag wat koeler. Gister gefietst naar Eck en wiel op de dijk langs de Rijn een dag met sterretje. Bij Rhenen brug over dan dijk volgen. Je schrijft beeldend André na lang zoeken 2 dagen lijf rust gunnen.
  3. Paulien henk:
    8 juli 2019
    Hebben jullie de berm pracht ontvangen