Saumur - Les Ponts-de-Cé (Angers; 55 km)

13 juli 2019 - Les Ponts-de-Cé, Frankrijk

De Loirevallei doet er veel aan om het een fietsgebied bij uitstek te laten zijn. Gezien het aantal fietsers dat we hier ontmoeten, lukt dat aardig. In de eerste dertig kilometer, een week terug van Tours naar Amboise hadden we er al veel meer gezien dan in de twee weken daarvoor (het stukje Zeeuwse duinpad na Breskens daargelaten).

Ze zijn er in alle soorten en maten. De echte trekkers, met bagage en zonder e-ding lijken aan de verliezende hand, maar ze zijn er nog wel. Onder hen veel alleengaande mannen en vrouwen  maar ook (echt)paren op de tandem. Leuk was het stel (M/V) met de M en de V voorop en respectievelijk de zoon en de dochter op de bijrijderstoel. Vaak hangt er achter de fiets een karretje, met een of twee wielen. En soms daarachter zelfs nóg een.

Een interessante vraag is wat er in zo'n aanhangwagentje zit. Bij de eenwielers is dat onveranderlijk bagage. Bij de tweewielers heel vaak een hond van een onbekend merk. We doen weleens een wedstrijdje als er weer zo'n optocht in aantocht is: kun je aan houding en/of trapsnelheid, al dan niet in combinatie met de outfit, zien of het een man met hond is of met bagage? De douze points gaan altijd naar Les Pays Bas.

Gewoon sportieve racefietsers zijn er ook, al zou ik de priester die gisteren in bruin habijt de camping opscheurde daar niet onder willen scharen. De twee mannen die op een gegeven moment bij een Bar Tabac op de racefiets sprongen  en ons al gauw inhaalden wel. Jammer genoeg voor hen kwam er een dijkje aan en zakte de alcohol hen al snel in de benen. Een knipoog kon er bij het inhalen wel af.

We zitten weer in de Anjou, op een eiland in de Loire, net onder Angers. We hoopten hier vanavond van het vuurwerk van de veertiende juli te kunnen genieten. Op de meeste plaatsen wordt dat al op de dertiende afgestoken. Laten ze dat hier nu net voor morgen bewaard hebben. We moeten het nu hebben van een bandje van jonge musici met klassieke instrumenten. Ook niet verkeerd, net Oeral op Terschelling.