Hunebed Highway (Coevorden - Rolde; 76km)

31 juli 2021 - Rolde, Nederland

Een goed begin is het halve werk. Na 7km kwamen we op een T-kruising en een alleenstaand fietsvriendelijk wit bordje met rode letters: Coevorden 2km. De Saksenroute zoekt de mooiste autoluwe routes uit en kijkt daarbij niet op een kilometer. En mooi was het weer. De afgegraven veengronden met kaarsrechte kanalen zoals dat van Stieltjes, het Oude en Nieuwe Dosterdiep en de Hogeveense Vaart. Door dorpjes als Dalen, Holsloot, Achterste Erm en een stop bij een fietsenmaker in Emmen om mijn stuur recht te laten zetten dat links lager stond dan rechts. Het was een slim mens die me een wijze les meegaf: ik moest maar eens aan een damesfiets beginnen. Ook gratis. In Emmen hebben ze niet alleen verstand van voetbal.

Onze route liep grotendeels parallel aan het Pieterpad en de N34, de Hunebed Highway. Van de 53 Hunebedden in Drenthe liggen er maar liefst 47 aan de N34 (en nul aan de Route 66). We hebben er in de stromende regen een paar bezocht. Ze waren niet geschikt om te schuilen.

1. N van der Laan:
    1 augustus 2021
    Leuk verslag, het altijd mooi Drenthe met zij mooie fietspaden, vandaag weer veel plezier en hopelijk een beetje droog weer.