Nieuwpoort - Zegerscappel (Fr; 70 km).

26 juni 2019 - Zegerscappel, Frankrijk

Na amper 7km hadden we de eerste koffie al achter de kiezen, een stuur op andere hoogte ingesteld, de draagband van een fietstas tussen de derailleur en spaken losgewurmd, én de twee eerste oplossingen van het cryptogram uit de Volkskrant van afgelopen zaterdag gevonden. En dat alles onder het toeziend oog van drie versteende soldaten van het 14de garnizoen dat hier bij Rampskate dik honderd jaar geleden strijd had geleverd en standgehouden. Je maintiendrai.

We trokken vandaag grotendeels door het stroomgebied van de IJzer, strijdtoneel van vele oorlogen: de tachtigjarige, en de eerste en tweede wereldoorlog. Ook * en Obelisk moeten hier huis hebben gehouden. We reden kilometers langs de noordgrens van het voormalige Romeinse Rijk.

De loopgraven, de schietgaten, maar vooral het oorlogsmonument van Diksmuide, de IJzertoren, maakten indruk. Daarna zorgde de natuur voor voldoende rust.

Ook al was het kil en grijs, het was een gevarieerde tocht: we zijn weer lekker op weg. Nelly's nieuwe Koga rijdt als een zonnetje. En Nelly zelf ook. Mijn knie houdt zich goed.

1. Harrie en Tineke:
    26 juni 2019
    Na zo’n eerste zin kan mijn dag niet meer stuk. We zien uit naar het volgende verslag.