Dag 27: Lutherstadt Wittenberg - Dessau (39 km)

6 juli 2017 - Dessau-Roßlau, Duitsland

Om 2 uur hadden we er 3 kilometer op zitten en 3 bananen en 2 yoghurtjes in de tas. Om 4 uur waren we 30km verder en waren we met een pontje de Elbe weer eens overgestoken. Ook hadden we een wandelend bezoek aan Wittenberg achter de rug. In 1517 had Luther er zijn stellingen op de deur van de kerk gespijkerd. Ze hingen er niet meer; maar de kerk stond er nog en de stellingen waren in Oudduits in een ijzeren deur gegraveerd. Het was de moeite waard om iets van de aktivieiten op te snuiven die er rondom het 500-jarig jubileum worden georganiseerd. Aan alles was gedacht. Zo stonden er ook boxen waarin we de fietsen gratis konden stallen en afsluiten met onze eigen kabelsloten. Alles was gratis en bezoekers werden vooral uitgenodigd foto's te nemen en hun ervaringen met anderen te delen. Bij deze. Ik heb het weleens anders meegemaakt.

Nu zitten we in Dessau dat ook in de Luther ceremoniën betrokken wordt, maar haar bekendheid vooral aan de invloed op de moderne bouwkunst via Bauhaus ontleent. Een mooie reden om de rit van vandaag kort te houden.