Dag 23: Burgos - Carrión de las Condes (110 km)

7 juni 2016 - Carrión de los Condes, Spanje

Ook vandaag speelde zich op grote hoogte af. We schommelen nog steeds tussen de 800 en 900 à 1000 meter; gisteren zelfs 1040, hoger dan de Roelantspas over de Pyreneeën. In Frankrijk waren de verschillen vaak niet groter dan 50-60 meter en de top nauwelijks boven de 150. We krijgen er hier prachtige vergezichten over verre velden en valleien voor terug. Sommige bergtoppen bevatten nog sneeuw. Nooit geweten dat dit deel van Spanje zo mooi was en dat elk gat een schat aan historie herbergt. Genieten, maar ondoenlijk om van elke kerk een kiekje te maken en iedere basiliek of kathedraal te bezoeken. Fietsers die naar Santiago zijn geweest zijn er allemaal erg enthousiast over. Als hen gevraagd wordt wat ze anders zouden doen, zeggen sommigen 'meer tijd nemen voor cultuur en historie'. Ik niet. Ik snuif er genoeg van op en als je al die rijke historie echt tot je wil laten doordringen moet je het niet combineren met een lange afstandsfietstochr. Drie, vier weken door dit gebied trekken kan ik iedereen aanraden. Ik wordt niet betaald door het Toeristenbureau.

Voor de verandering vandaag een klein ommetje om een heuveltje gemaakt. De beloning was een stel ooievaars met jong op een kerktoren en een groep gieren die in de lucht ronddraaiden. Prachtig.

Het kamperen was me gisteren goed bevallen. De eerstvolgende camping na Burgos was zo'n 60 km verderop; eigenlijk te weinig. De tweede weer veertig kilometer verder; eigenlijk te ver. Nu wil het lot dat mijn tweede helft vaak beter is dan de eerste en is het toch de tweede geworden. Een leuke camping aan het water met één andere fietspelgrim, Frédéric de Belg uit Breskens. Ook nog een groep van drie ontmoet waarvan één uit Ede. En nog een andere fietsers bíjna. Die sloeg vlak voor me op een nieuw aangelegde rotonde, die nog niet in het routeboekje uit 2013 voorkomt, en waar ik een extra rondje draaide om de juiste voortzetting te bepalen, op de verkeerde afslag af. Wel verleidelijk. Hij ging naar beneden en ik moest omhoog.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade