Azay-le-Rideau - Saumur (59 km)

12 juli 2019 - Saumur, Frankrijk

Hoewel het routeboekje de afstand Tours - Saumur op 156,5 km schat, geeft mijn teller nog geen 100 km aan. Een kwestie van slim rijden om klimmen en klimmetjes te vermijden, op het gevaar af dat je het spoor bijster raakt of dat de weg plotseling ophoudt en je weer helemaal terug moet. Dat leek een paar keer te gebeuren maar de bosweggetjes bleken toch een aparte in- en uitgang te hebben en het wegdek was soms zelfs beter dan die drie vier keer gedeeltelijk geasfalteerde weggetjes van de route.

Door af te snijden hebben we een paar mooie panaroma's gemist en ook niet alle kastelen van dichtbij gezien. Wel kregen we nog een kans om onze dijkcapaciteiten te tonen. Dit keer was de prooi een groep van 4. Toen we ze zo'n beetje ingehaald hadden bleek het een groep jonge meisjes te zijn, minstens twee verre familie van Ms Piggy en samen jonger dan elk van ons apart. Flauw, maar wat goed dat ze dat deden.

Ons doel vandaag was de camping van Saumur, gelegen op een eiland in de Loire, het Isle Offrand, dat 'uitzicht biedt op het kasteel van Saumur'. Bij aankomst bleken er geen plaatsen voor fietsers meer te zijn. We konden wel een andere plek krijgen voor een fietsersprijs. Normaal staan er caravans en campers op die plaats met als voornaamste gevolg dat de ondergrond er dichtgereden was en te hard om er met de hand een haring in te krijgen. Op zo'n moment ben je toch blij dat er mensen met meer materiaal op de camping staan en je de man met de hamer tegenkomt.

Een ander gevolg was dat we helemaal geen uitzicht op het kasteel hadden. Maar dat blijkt te gelden voor 99% van de staanplaatsen. Alleen bij de ingang en als je van de camping afgaat was het kasteel te zien. En dat hebben we gedaan.

Morgen, de dertiende, weer verder. Op veel plaatsen worden de feestelijkheden voor de quatorze juillet al op de dertiende al ingezer. Misschien morgen wat meer vuurwerk.