Vertraagd vertrek (Rolde - Zoutkamp, 66km)

1 augustus 2021 - Zoutkamp, Groningen, Nederland

Afgelopen nacht vertoefden we in Het Veldhoes te Rolde, nabij kerk, oude begraafplaats en twee hunebedden. Een toevalstreffer. We hadden eigenlijk een adres van Vrienden op de Fiets op het oog, maar dat zat vol. Dit bijhuis was van de buurvrouw, een Bed & Breakfast ingericht als een museumpje uit oma's tijd, met bloemetjes servies, gehaakte spreien en babyfoto's uit vervlogen tijden waarvan er in elke kringloopwinkel nog dozijnen liggen. Ook de koffiemolen van Douwe Egberts ontbrak niet. De gastvrijheid was groots en vanochtend mochten we onder het genot van een kopje koffie de regen afwachten. Het leverde ook nog een gesprek op met de heer des huizes, zelf vervent fietser  die in zijn werkschuur allemaal oude foto's en aandenken had hangen van zijn eigen prestaties. Er hingen deelnamenummers aan toertochten, bijvoorbeeld die ter gelegenheid van de start van de Vuelta in Assen, en ook een twaalftal medailles van de Elfstedentocht. De schuur werd verder gesierd door een enorme collectie foto's van historische momenten uit de Tour de France met Hennie Kuiper, Eddie Merckx en Joop Zoetemelk. Hij was, net als ik, geen klimmer, maar er hing wel een foto van hemzelf op de top van de Izouard. Daar zul je mij niet op de racefiets zien.

Vanuit Rolde ging het via het Ballooerveld en het stroomgebied van de Drentse Aa, net als Berend Botje, naar Zuid Laren en vervolgens naar Haren, waar de party over was. We hebben daar een bordje gemist en daardoor een mooi stuk langs het Paterswoldse Meer.

Boven Groningen gingen we het grote open niemandsland in, grotendeels langs het Reitdiep met sanitaire stop in 'Gangwerd aan Zee'. In Ezinge werden we nog over een wierde gestuurd met een Romaanse Zaalkerk uit de 13de eeuw. Omdat we toch al in de geschiedenis waren gedoken, en de kerk open huis hield, hebben we haar ook maar van binnen bekeken. Een in gedachte en boek verzonken bagwan-vrouw op leeftijd zag toe. Niet alleen de kerk bevond zich nog in oorspronkelijke staat. Uiteindelijk kwamen we via Oldenhove en de Zuurdijk in Zoutkamp aan, een leuk havenstadje vanwaar in vervlogen tijden het veer naar Schiermonnikoog vertrok.

1. Rina:
    2 augustus 2021
    Leuk die onverwachtse ontmoetingen!