Tussenstop (Alde Leie - Den Burg, 83km)

3 augustus 2021 - Den Burg, Nederland

Bij Lauwersoog, nog in Groningen, eindigde de LF14 en stapten we over op de Kustroute, die van Sluis in Zeeland naar Nieuwerschans in Groningen loopt. Ergens in Friesland hebben we deze ingeruild voor de Elfstedenroute, om het fraaie Franeker aan te doen. In Harlingen hebben we de Kustroute weer opgepakt, zuidwaarts naar Zürich; we hadden het plan om via Vlieland naar Texel te gaan laten varen.

Omdat de Afsluitdijk is afgesloten waren we aangewezen op de fietsbus. Waar die precies vertrok wisten we niet, wel dat het om ieder uur en kwart voor het heel was. We waren iets na het middaguur in Harlingen aangekomen, met een beetje geluk konden we de bus van 12.45 nog halen, dus als een haas van Harlingen naar de halte, de wind hielp een handje. Op een gegeven moment zagen we in de verte iets kleins wat op de contouren van een bus leek. De gedaante werd langzamerhand groter en plotseling wat sneller omdat hij wegreed en ons tegemoet kwam. Gelukkig, het was maar een camper, weliswaar een forse, maar te klein om fietsen mee te nemen. Op de plek waar het busje gestaan had stond nog wel een foei lelijk roze waarschuwingsbord dat fietsers erop attent maakte dat de dijk dicht was en er een fietsbus werd ingezet. We hoefden alleen maar meer van die roze borden te volgen, die overigens in geen velden of wegen te bekennen waren, ook niet op of in de richting van het streekbusstation aan het begin van de Afsluitdijk. Een juist aangekomen buschauffeur van Arriva wist dat we nog een stukje verder moesten, onder het viaduct door rechtsaf, maar niet hoever. We kwamen op een ventweg terecht en op de hoofdweg de Fietsbus. Pas op een parkeerplaats bij Kornwedderzand kwamen er, op een onderlinge afstand van zo'n vijftig meter drie roze borden in beeld, met de achterkant in de in de richting vanwaar wij en nog 11 andere zoekende fietsers gekomen waren. Onvoorstelbaar.

In Den Oever hebben we de kortste weg naar Den Helder genomen en in Hippolytushoef een bak koffie. Niet kort genoeg, we misten de boot van 16.30 maar net, voor die van 17.30 waren we ruim op tijd.

En nu zitten we voor een paar nachten in ons chalet op Texel, ook een thuis.

1. Margriet:
    3 augustus 2021
    Wat een mooi verhaal weer.
    Nu even lekker uitrusten op Texel.
  2. Annelies de Ruiter:
    3 augustus 2021
    Toch lekker, thuis komen!
  3. N van der Laan:
    3 augustus 2021
    Ook lekker, even de benen rust geven op een mooi plekje, en gaan jullie over een poosje dan weer verder?