Maarten (Zoutkamp - Alde Leie, 78km)

2 augustus 2021 - Oude Bildtzijl, Nederland

De eerste week zit erop. We genieten, ook al werken wind en water niet altijd mee. De eerste vandaag helemaal niet. Het is leuk om een indruk te krijgen van plaatsen die je anders alleen van naam zou kennen, zoals Hengelo, Tubbergen, Coevorden en Rolde, of zelfs dat niet eens: wat weet u van Wichmond en Alde Leie?

Zoutkamp kende ik wel, ik had er al twee keer eerder overnacht. De eerste keer op Camping Le Resout, als uitvalsbasis voor het traject van de Noordzeeroute naar Hamburg. De tweede keer tijdens mijn eerste Ronde van Nederland, om precies te zijn op 27 juli 2015. Op die dag raasde de zwaarste storm sinds het begin van de metingen (1910) over ons land. Omdat deze in Zeeland begon zou hij pas aan het eind van de dag het noorden van het land bereiken en nog van richting veranderen ook, met de klok mee. Daar wilde ik wel gebruik van maken. Bij Lauwersoog stormde het al aardig en het werd de hoogste tijd om de tent op te zetten. Toen ik stopte om de camping te vinden werd ik aangesproken door een fotograaf van Het Dagblad van het Noorden. Hij was op jacht naar foto's van onverlaten die zich nog op weg bevonden en vooral ook: waarom? Simpel, ik was op zoek naar een camping. Helaas bleek die in Lauwersoog vol. Er zat niets anders op dan als een haas naar Le Resout te rijden en daar een plek voor de nacht te zoeken. Met windkracht 6, 7 en misschien wel meer in de rug, was dat op zich geen probleem. Maar ondertussen begon het ook verschrikkelijk te regenen. Aan de rand van Zoutkamp zag ik tussen de regenvlagen door een bordje met "Kamers te huur". Dat leek me wel wat, ik belde aan en een artistiek ogende dame die ik eerder bij een kunstgalerij zou verwachten, deed open. Op mijn vraag of ze nog een kamer vrij had antwoordde ze dat ze geen kamers verhuurde, wel kano's verhuurde........ Maar ze had verderop onder de bomen nog wel een caravan waar ik die nacht wel kon slapen. En dat heb ik gedaan en hoe! Niet gemerkt dat er de volgende ochtend een boom minder stond.

En nu dus Alde Leije, onder Oudebildzijl, op een adres van Vrienden op de Fiets, gelegen naast Restaurant 'De Oude Molen' die vandaag gesloten was. Het huis, waarvan we een hele verdieping mogen gebruiken, ligt aan een vaart waar ook de Elfstedentocht over komt. Dat hadden de huidige bewoners nog niet meegemaakt, maar Maarten van der Weijden is er wel langs gekomen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl