Sées-Tours (trein) en Tours - Amboise (31 km)

6 juli 2019 - Amboise, Frankrijk

Bij Boulogne-sur-Mer hadden we besloten niet de Kanaalroute (in omgekeerde richting) te volgen, maar de route van Ansjouvis naar Anjou te nemen. Later zouden we wel bekijken hoe verder. Later werd vandaag. En we hebben het goed bekeken.

In Sées waren er drie mogelijkheden. Een aftakking van 2, 3 dagen naar Mont Saint Michel of door naar de Loire over de Mancelles Alpen. Beide trajecten bevatten nogal wat klimmen en de laatste zelfs zoveel dat ze niet meer apart in de routebeschrijving werden genoemd. En bij de eerste waren ze niet te tellen. De derde mogelijkheid was de trein te nemen naar Tours en vandaar verder te gaan langs de Loire. Omdat Sées ook al in het ons zelf beloofde Land van de Loire ligt, leek dat een logische keus. Uiteindelijk waren we aanvankelijk toch ook van plan de Loire per fiets te doen.

Het station van Sées krijgt van gebruikers een review score van 1.6 op een schaal van 5. Daar moet iemand zijn hand over het hart gestreken hebben. Het station was dicht en geen mens te bekennen. Volgens de verdekt pgehangen dienstregeling zouden er in de ochtend twee treinen naar Tours gaan. De eerste met overstap in Alençon, waar we volgens een 'note de service' ook kaartjes konden kopen. De tweede, een uur later, ging rechtstreeks. De eerste trein hebben we nooit gezien. De tweede was, waarschijnlijk mede daarom, zó vol dat onze fietsen er nauwelijks in konden en we zelf moesten staan. Gelukkig stapten er in Alençon veel meer mensen uit dan erin. Pff.

In Tours was het alsof we in een andere wereld terechtkwamen. Zó druk en heet! In de middag toch het platteland maar weer snel opgezocht en nog een goede dertig kilometer langs de Loire gefietst door een lieflijk wijngebied met het doel in Amboise een nachtje over te blijven. Het is precies 500 jaar geleden dat Leonardo da Vinci, die zich ook hier nuttig heeft gemaakt, overleed en in het kasteel van Amboise werd begraven. Twee jaar geleden hadden we net zo'n jubileum vanwege Luther in Wittenberg.

En, o ja, het ticket voor de tocht van Sées naar Tours heb ik tijdens het wachten op de trein die nooit kwam via het internet geregeld en betaald.

1. Marianne:
    7 juli 2019
    Gevonden! Wat een leuk verslag en fijn dat het zo goed gaat met je lijf na verleden jaar.
    Genieten samen en de groetjes aan Nelly.
  2. Benno:
    7 juli 2019
    Gedaan en groeten terug 😀.