'n Vroegertje (Rijsbergen - Son en Breugel; 71km)

15 augustus 2021 - Son en Breugel, Nederland

Omdat de hospita van afgelopen nacht, die met meer dan 40.000 fietskilometers in de benen, zelf ook nog op vakantie moest, werd het ontbijt al om 08.00 geserveerd en stonden we om kwart over negen op straat, met warm water voor de gebruikelijke koffie.

Dwars door Noord-Brabant, onder Breda en Tilburg door en boven Eindhoven langs. We hebben zelfs nog even in België gefietst! En zo krijgt de trektocht door eigen land, nog meer internationale allure. We werden in de eerste week, ergens ten noorden van Tubbergen, al in Duitsland welkom geheten, hebben in de buurt van De Lutte de Calvarieberg beklommen, en bij Ommen het Sahara-strand doorkruist. Bij Hoek van Holland was het nog maar 1km naar Engeland, maar het idee daar rechtsaf te gaan hebben we maar laten varen; Brexit is Brexit. Bij het Brabantse Overloon komen we nog in de buurt van Siberië.

Op deze zondag, de 15de augustus, ooit een nationale feestdag ter ere van Maria-ten-hemelopneming en de verjaardag van mijn vader, mag een religieus tintje niet ontbreken. Het hotel van van vannacht is ondergebracht in een oud klooster, een Mariabeeld kijkt in de tuin op het terras waar deze tekst wordt getikt versteend toe. Ik denk aan bezochte plaatsen als Sint-Anna- en Sint-Jacobiparochie, de koepelkerk van Oudenbosch, kopie van de Sint Pieter. Ik zal opbiechten dat we West-Kapelle en 's Heerenhoek hebben gemeden, maar Hoedekenskerke lag niet op de route, Kwadendamme ook niet. Hondseind weer wel.

1. Annelies de Ruiter:
    16 augustus 2021
    Echt leuk, al die titels die je verzint bij je verhalen!
  2. Elma:
    16 augustus 2021
    Ja, je bent een leuke schrijver.