Dag 6: Compiegne - Hénonville (82 km)

21 mei 2016 - Hénonville, Frankrijk

In Compiègne kun je uit twee routevarianten kiezen, de een via Parijs en de ander via Chartres naar Tours. Ik heb voor de laatste gekozen omdat ik de Notre Dame al meerdere malen gezien heb en de kathedraal van Chartres nog nooit. In beide gevallen steek je Seine over.

Landschappelijk viel de rit door grootschalig landbouwgebied niet tegen. De Belgische boterbloemen hebben het veld geruimd voor koolzaad dat het landschap geel blijft kleuren, maar het groene graan zorgt voor voldoende afwisseling.

Dit deel van de tocht staat bol van de hellingen en volgens een ervaringsdeskundige is dit deel van de tocht het zwaarst van al en zelfs pittiger dan Spanje en de Pyreneeën; bemoedigend want de zeven onzaligheden die ik vandaag over moest, mochten er wezen. Op de langste ervan werd ik door een stel ingehaald die alleen het deel Haarlem -Tours fietst. Ze kamperen niet en rijden kortere stukken. Ik heb ze later weer ingehaald, anders had ik dit allemaal niet geweten.

Ik ben voor het eerst op een camping neergestreken waar ook een andere fietspelgrim (V) haar tent heeft opgezet. Leuk ervaringen uit te wisselen. Van Annebet weet ik bijvoorbeeld dat het traject van gisteren, vandaag en morgen het pittigst is van de hele trip. Zij had het van weer een ander. Ook zonder Facebook blijven we geïnformeerd.

Vandaag's bevindingen en bevestigingen: drinkwater van kerkhoven heeft mijn zegen. Frankrijk heeft minder aparte fietspaden dan België en dat maakt het fietsen er fijner. De schooltijden in Frankrijk variëren, vandaag waren de meeste scholen gesloten; geen schoolbus gezien. Verstandig dat ik extra inkopen heb gedaan voor het geval er op de eindbestemming geen horeca zou zijn. En een primeur: de crypto van de Volkskrant op de fiets: Plaats om gedag te zeggen (5).

1. Lappi:
    21 mei 2016
    Prachtig gereden ! Morgen zal je ook geen schoolbus zien...