Dag 27: Trabadelo - Portomarin (92 km)

11 juni 2016 - Portomarin, Spanje

En weer stond er een bergetappe op het menu, de koninginnerit. Tijdens het fietsen bedenk ik vaak themaatjes voor mijn blog, maar veel is daar niet van terechtgekomen. Ik heb de dag vooral tellend doorgebracht. Maar wat was het mooi, landschappelijk de mooiste.

Het klimmen verging me goed. Voor een 6%-helling draaien we onze hand niet meer om, de voeten wel. 7% lukt ook. Bij 8% moeten ze niet te lang zijn en bij 9% ligt een tussenstop voor de hand om het zuur uit benen te laten zakken en het lood uit de schoenen te laten lopen. Ook met open sandalen gaat dat niet vanzelf.

Ik heb veel waardering gekregen voor de Spaanse autorijder die erg goed rekening houdt met de fietsende pelgrims. Daar hebben ze die Franse afstansbordjes niet voor nodig. De weg was goed en breed en de nieuwe autovia, gebouwd op vele kunstwerken, toornde regelmatig hoog boven ons uit. Ondanks het beperkte autoverkeer en de voorzichtigheid van de chauffeurs, leenden de meeste klimmen zich er niet voor om de binnen- en buitenbocht te verwisselen zoals bij de rit over de Roelantspas. Het meeste kwaad deden de kattenogen die op de fietsstrip langs de witte lijn van de weg waren aangebracht. Bij gebrek aan snelheid waren die niet altijd te ontwijken; en die lijn zelf was van die jankende strips voorzien. Niet klagen. Het was weer een prima dag; na het oliën van de ketting liep alles weer gesmeerd.

De eerste 40-50 kilometer was weer een optocht van pelgrims, vrolijke, vriendelijke en verleidelijke en eentje met een heupkarretje. Die hadden we nog niet. Nog een ander wapenfeit, voor het eerst een tractor ingehaald, bergaf.

En zo zijn we op zo'n 100 km van het einddoel gekomen; als het ff lukt volbrengen we de tocht in precies 4 weken. Morgen de ontknoping.

1. Klaas Swart:
    12 juni 2016
    Ik vermoed dat je op dit moment (12 juni 10:50u) met de laatste etappe bezig bent. Ook deze rit moet weer goed gaan en omdat de pelgrim-dichtheid wel erg groot zal zijn zal verkeerd rijden vast niet meer gebeuren.
    Wat doe je bij de 'finish', trek je dan een sprintje of laat je je rustig uitbollen?
    Ik ben benieuwd naar het verhaal van vandaag.
  2. Marga:
    12 juni 2016
    Einde in zicht geweldig hoe jij dit voor elkaar krijgt. Wat heb jij veel gezien. en meegemaakt. en wat een doorzettingsvermogen. Geweldig We vertellen het op de bridgeclub die jou missen en aan de ander kant genieten van jou reis . Thuis kun je nog uitgebreider vertellen. We kijken er naar uit

groeten

marga Tummers
  3. Mat Knaapen:
    12 juni 2016
    Mogelijk ben je helemaal geen voetballiefhebber. Maar het meemaken van een voetbalpartijtje op z'n Spaans is een heel mooie ervaring. Zorg dus op 13 juni om 15:00 uur op een Spaans terras met een groot scherm te zitten.
  4. Rinie:
    André

geniet van je verhalen vol humor.