Dag 23 en 24: Usti (Tsjechië) - Pirna/Copitz (Duitsland) 78km en Pirna - Meissen (55km)

3 juli 2017 - Meißen, Duitsland

Gisteren heb ik niets op reislogger gepubliceerd omdat niet alleen de batterij van mijn Samsung bijna leeg was, maar ook die van mezelf. We hadden met het oog op mogelijke regen gemikt op een pensionnetje, maar de twee die we probeerden bleken vol. Natuurlijk hebben we ook een plan B en dat was de camping waar we nog net voor de regen de tent opgezet kregen. Veel stelde de regen uiteindelijk gelukkig niet voor.

De overgang vanuit Tsjechië naar de voormalige DDR was toch wel opmerkelijk. Hoewel er in Tsjechië wel wat industrie was langs de Elbe, deed het wat desolaat aan. Veel oud roest en weinig of geen uispanninkjes waar je wat kon eten of drinken. Dat veranderde zodra we Duitsland in gingen. De Biergartens regen zich aaneen, moderne en ouderwetse partyboten stoomden er lustig op los en de grote herenhuizen losten elkaar af als de trainers bij Inter Milaan.

Vandaag hebben we het rustig aan gedaan. Wat langer geluncht dan gebruikelijk, aan de voet van een slot met Chinese invloeden, en we hebben de tijd genomen om Dresden in ons op te nemen. Knap staaltje van wederopbouw; in de tweede wereldoorlog is de stad voor 85% verwoest. Rotterdam had er een voorbeeld aan kunnen nemen.

Nu zitten we in Meissen, bekend van het Meissner aardewerk (99 euro voor een kop en schotel dat je in een slok leeg hebt). Leuk om door het centrum te wandelen.