Dag 22: Melnik - Usti aan de Elbe, 82km

1 juli 2017 - Ústí nad Labem, Tsjechië

Als we een ding hebben geleerd in de afgelopen weken, is het wel dat je je boekje niet te buiten moet gaan. Om uit Melnik te komen meenden we een kortere en snellere weg te kunnen nemen om de route weer op te pakken dan de routenavigatie aangaf. Eerst reden we verkeerd omdat een behulpzame Tsjech op de fiets die dacht Engels te spreken, ons de verkeerde kant op stuurde. Dat kan heel goed te maken gebben gehad met de manier waarop ik de naam van het stadje uitsprak waar we naar toe wilden. De kortere route bracht ons over een brug zonder fietspad. Er was wel een voetpad, gescheiden van de autoweg door een stevige vangrail. Aan de overkant van de brug bleek men aan het werk en een flink gat overdwars uit het voetpad gehouwen te hebben. Goed dat we met echte werkmannen te maken hadden en dat de Tsjechen niet allemaal een vijfdaagse werkweek hebben. Ze tijdens de fietsen hulpvaardig over het ravijn. Uiteindelijk misten we ook de aansluiting op de route en hebben we een stukje opgereden. Zo kwamen we uiteindelijk op zo'n 82km uit in Usti dat twee verrassingen voor ons in petto had. Het was via de website niet duidelihk of CycloKemp nu open of gesloten was. Het kamp bleek open maar de camping niet meer te bestaan. Er werden wel huisjes en kamers verhuurd maar het was er zo druk met fietsers dat we maar snel verder zijn gegaan. Via het VVV hebben we een aardig hotelletje gevonden en vermoedelijk de laatste kamer gekregen. Nogal benauwd en omdat het een oud bierhotel met brouwerij is, gaan we die eerst maar eens bezichtigen.