Dag 20 en 21: Praag - Melnik 62 km.

30 juni 2017 - Melník, Tsjechië

Omdat we gisteren niet gereisd hebben, maar een mooi museum bezocht (met een heuse Van Gogh en meerdere Picasso's), heb ik geen verslag gemaakt. Het is per slot van rekening een reisblog.

Vanochtend zijn we vol goede moed uit Praag vertrokken. En die moed zit er, 62km verder, nog steeds in. Het kostte wat moeite om Praag uit te komen. Een prachtige stad, maar bepaald geen fietsers paradijs. Praag heeft geweldig openbaar vervoer, maar de straten zijn bezaaid met kinderkopjes, meestal parallel aan de talloze tramlijnen.

Vervolgens langs de Moldau naar de Elbe. Zelden zo'n gevarieerd scala aan wegen, weggetjes, paden en sporen bereden. Sommige waren zelfs voor mountainbikers een hele toer, dan weer moest je om de gaten heen, dan weer door de berm of om dichtgemaakte gaten heen. Hoogtepunt was een pijpleiding die over de rivier liep en waar je via een trap op (en af) moest zien te konen. De foto's spreken voor zich. We waren gewaarschuwd en hebben de omweg genomen via een leuk pontje. Dat we de veerman uit bed moesten bellen hebben we maar voor lief genomen; hij heeft zijn beroep als fotograaf gemist. Maar er waren ook hele stukken die met geld van de Europese Unie waren aangelegd in het kader van plattelandsontwikkeling. En daar zoefden we soms met dertig kilometer per uur overheen, wind in de rug.

Omdat de hemel na zo'n 60km openbrak, hebben we onze toevlucht genomen tot een camping met trekkershutten. Het is nu strak blauw.