Dag 16: Bad-Berneck - Marktredwitz, 51km

25 juni 2017 - Marktredwitz, Duitsland

Omdat er positieve reacties komen, ook van mensen die ik verleden jaar tijdens mijn tocht naar Santiago heb ontmoet, ga ik een poging wagen om te schakelen. Eerst maar een woordje vooraf. We zijn al twee weken onderweg en willen na Praag nog door naar Dresden en Leipzig en wie weet Berlijn. Of dat allemaal gaat lukken weet ik niet. Dat zullen de dagrapportages leren. Ik begin met vandaag. De andere in het Engels geschreven en op facebook geplaatste indrukken zet ik misschien nog wel een keer over.

Vandaag dus over het hoogste punt van de route. De eerste tien kilometer gingen gestaag omhoog met een doorlopend steigingspercentage van 3 à 4%. Goed in één ruk te doen, met dank aan de Duitse spoorwegen die deze lijn heeft opgegeven. Aan het eind kwamen er nog een paar kuitenbijters, 2km tegen zo'n 5 à 8%. Eigenlijk waren de klimmen na het skioord lastiger dan de aanloop er naar toe. De afdalingen waren overwegend grintwegen, sommige net opnieuw bestraat. Dat schoot ook niet op. Zullen ze daarom het schansspringen hebben uitgevonden?

Al na drie kilometer begaf mijn kilometerteller het. Geen probleem, Nelly heeft er ook een; maar die moet wel aangezet worden. Later kreeg mijn versnelling kuren. Daarom zijn we na 51 km in de laatste betrekkelijk grote stad, Marktredwitz, neergestreken in een hotelletje. De fietsenmaker bevindt zich op loopafstand.

We zijn op zo'n 20 km van de Tsjechische grens. Als de fiets snel gerepareerd kan worden duiken we morgen Tsjechie in. Het blijft boeien.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade