Dag 9: Mezières-sur-Seine - Châteaudun (140 km)

24 mei 2016 - Châteaudun, Frankrijk

Vanochtend met frisse moed uit Mézières-sur-Seine vertrokken. Er moest nog aardig geklommen worden. Eerst uit het dal van de Seine, naar het stroomgebied van de Eure en eventueel nog naar dat van de Loire. De route was mooi en afwisselend, de klimmen te doen. Ik had wel langs de Eure willen blijven rijden, maar ja, je moet er toch weer een keer vanaf anders kom je in het Nauw van Calais uit.

Doel was eigenlijk Chartres. een mooie oude stad en een schittende kathedraal die je al van ver moet kunnen zien liggen. Dat is niet zo als je via de Eure binnenkomt. Later, toen ik de stad al verlaten had, bedacht ik me dat je de kathedraal dan ook moest kunnen zien liggen door achterom te kijken. Maar toen was ik blijkbaar al te ver weg. Enfin, wel een stempeltje gescoord met behulp van een lokale gids die het opvangen van stempelzoekers tot dagvermaak heeft gemaakt. Jammer dat ook deze kathedraal weer in de steigers stond.

Ik was rond 3 uur in Chartres en vond dat te vroeg om te stoppen. Daarom besloot ik nog door te rijden naar de camping van Bonneval, zo'n 40 km verderop. En daar ging het mis, eerst bijna en toen bijna helemaal. Op zoek naar de camping kwam ik terecht bij de poorten van een psychiatrische inrichting. Dan de weg vragen aan een willekeurige wandelaar is ook zo wat. Gelukkig trof ik twee tantes die er niet zo gek uitzagen. Ze wezen me alleraardigst de weg, eerst nog een flinke kuitenbijter op, maar toen ik de vlaggen van de camping zag wapperen na zo'n kleine 120 km voelde ik me erg blij. En nog blijer toen er ook een restaurant bij bleek te zijn. De lol was gauw over toen de camping en het restaurant pas op 1 juni bleken open te gaan.
Een toevallige passant, een man die buizerds bedwingt en er een op zijn hand had, wist raad: de camping van Chateaudun, 20 km verderop, was wel open, daar had hij zijn kunsten al eens vertoond dit jaar. Hij wist ook de weg. Nou dat heb ik geweten. Het lukte niet om zijn uitleg in werkelijkheid te reproduceren en om te voorkomen dat ik rondjes zou blijven rijden heb ik uiteindelijk met Google maps, de weg weer gevonden. En zo komt het dat ik vandaag 140 km heb gereden. Het was een prachtdag.

1. Tanja Rueck:
    24 mei 2016
    Je gemiddelde over de afgelopen twee dagen toch op 77 per dag.
    Veel plezier nog onderweg en ben wel blij dat ze je niet hebben opgenomen op de PG afdeling van die instelling.
  2. Annebeth:
    25 mei 2016
    Lieve snelgrim, tof verslag en bedankt voor je tip van de dichte camping. Ga zo op zoek naar je lokale gids voor een stempel!
  3. Koos:
    Hoi Dré,
    Je hebt er een geduchte concurrent bijgekregen in de vorm van Steven, die het roze voor jou stevig draagt en wellicht kan hij inspiratie opdoen om ook in de Tour zijn stempel te gaan drukken. Dikke kuiten en berg op en af zullen je wel dagelijks bezighouden, maar met de blik op al dat moois onderweg proef ik toch dat je ook wel geniet van al die afwisseling.
    Een goed vervolg!
  4. André Boon:
    25 mei 2016
    Hoi Koos, dank voor je bemoedigende woorden. En prachtig van Kruiswijk. De Fransen zenden er niets van uit, althans niet in de hotelletjes waar ik overnacht heb. Kreeg nog wel een tip voor uitzending gemist. Nog niet uitgeprobeerd.