Dag 13: Gençay - Angoulême (100 km)

28 mei 2016 - Nanteuil-en-Vallée, Frankrijk

Op de 31ste verjaardag van mijn oudste zoon, geen andere opmerkelijke zaken. Het weer was wispelturig. De ochtend droog en de lucht strak blauw. Aan het begin van de middag pakten de wolken zich dreigend samen. Ik mag van geluk spreken dat de ergste buien, met onweer en bliksem, net langs de route afzwaaiden. Knap uitgezet. Droog hielden we het niet en aan het eind van de dag kregen we nog een plens waarna het weer zonnig werd. Zolang het bij buien blijft en niet al te koud is, is het goed te doen. Eigenlijk is het tot nu toe goed fietsweer geweest. Er komen nu drie slechte(re) dagen aan als ik Weeronline moet geloven, en dat doe ik.

Bij gebrek aan aansprekende gebeurtenissen maar iets uit de oude doos. Ik schrijf niet direct alles op wat ik beleef; wie wat bewaart heeft wat. Twee dagen terug kwam de kilometerteller op 1000. Met de camera in aanslag en de regen in aantocht sprong me die Cateye Velo Wireless+ op 0, op 0 komma 0. Enfin, ik zit nu op ruim 1200 km, in 13 dagen waarvan 1 een min of meer gedwongen rustdag. Straks bij de Pyreneeën en in Spanje worden de hoogteverschillen groter en de daggemiddelden dus lager, maar we liggen behoorlijk op schema. Ik heb nog niet besloten welk van de twee passen ik zal nemen. De Roelantspas is 28,5 km lang en 1057 hoog en wat stijler; deze gaat verder naar Pamplona, van de stierengevechten. De Aragon-route gaat wat geleidelijker, is 56 km lang en gaat over een hoogte van 1632, de Col de Somport. Dus cousin Evers, ik weet nog niet of het de Roelantspas wordt die in St. Jean-Pied-de-Port begint. Het zal aan de schoonheid van de streek weinig veranderen.