Dag 30: Bernburg - Gatersleben (46 km). Gatersleben - Halberstadt - Goslar (bus en trein)

8 juli 2017 - Goslar, Duitsland

We hebben de knoop doorgehakt en mikken op eind volgende week thuis. De afstand die we vanaf Bernburg naar Ede nog af te leggen hadden, is waarschijnlijk iets teveel van het goede om nog met de fiets af te leggen. Er komt/kwam nog een heel lastig stuk langs het Harzgebergte aan. Veel stijgen en dalen over slechte bospaden en grintwegen. Twee Duitsers die we gisteren op de camping ontmoetten en op weg waren naar Berlijn, bevestigden dat. Omdat ook het routeboekje expliciet de mogelijkheid noemt om het stuk tussen Gatersleben en Goslar vanwege die omstandigheid met de trein te doen, hebben we vanochtend besloten naar Gatersleben te fietsen en daar de trein te noemen. We dachten met behulp van Google iets te kunnen afsnijden, maar dat bleek niet mee te vallen. Een gruizelig pad en grote omweg omdat Google nog niet wist dat de voorgestelde route door een nieuwe weg onderbroken was, waren ons deel. Dat hebben we later ingehaald door een kilometer of wat de grote weg te volgen en wat af te snijden. Probleem opgelost.

In Duitsland rijden er veel regionale treinen. Daarom is het niet makkelijk de verbindingen te bepalen. In de stadjes waar een stationnetje was, hebben we geprobeerd een spoorschema te vinden. Niet gelukt. Stassfurt was onbemand omdat het weekend was. Daarom door naar Gatersleben. Daar was alleen een kaartjesautomaat en die vertelde niet dat de trein naar Goslar niet ging vanwege werkzaamheden aan het spoor. Daar kwamen we achter toen we aan een buschauffeur vroegen of hij de dienstregeling kende. De man was goed gedocumenteerd en vertelde dat er over een kwartier een bus kwam naar Halberstadt en dat we daar moesten overstappen. Er kwam een bus waaruit een ervaren Nederlandse fietser stapte die het bewuste stuk ook met trein en bus had gedaan, zei het in tegenovergestelde richting. Goed besluit dus. En ook onze bus kwam en de fietsen konden met wat moeite mee. We hoefden van de vrouwelijke chauffeur niets te betalen omdat ze niet wist wat ze voor passagiers met fiets moest rekenen. En zo eindigde deze speurtocht met het spoor naar Goslar, een prachtig oud stadje dat ook op de UNESCO-werelderfgoedlijst staat, al 25 jaar.