Dag 29: Santiago de Compostella

13 juni 2016 - Santiago de Compostela, Spanje

Na de wat late intocht gisteren, de fiets gelaten voor wat hij was en wandelend gegaan naar waar het uiteindelijk om ging: de Kathedraal van Santiago de Compostella. Indrukwekkend, ook in de steigers. Veel goudwerk in het interieur en in meerdere kapellen, de een nog mooier dan het andere. En dan ter afsluiting een gang langs de Jacobscrypte voor een moment intense innerlijke stilte en overwegingen.

Daarna naar het Pelgrimskantoor voor het certificaat. Ook daar een lange rij van pelgrims, wandelende en fietsende. Steeds kwamen er weer nieuwe aan en regelmatig brak er een feest van herkenning aan van mensen die elkaar onderweg al eens ontmoet hadden. en elkaar hier weer tegen kwamen. Ik heb nog nooit met zoveel genoegen en zo lang in de rij gestaan.

Het zit erop. Ik zou kunnen terugblikken. Wat was het mooist? Teveel om op te noemen. Wat was het moment dat je het meest bijblijft? Dat was denk ik de eerste volle dag in Spanje toen de psychische barrière van de Pyreneeën was geslecht en ik, komende van de Rio Erro, de open vallei richting Rio Ebro inreed. Het vervelendste? Ik zou het niet weten. Alles was de moeite waard, niets echt naar. Ja, ik heb de St. Émilion en de Rioja laten lopen, maar genoten van alle korte en lange ontmoetingen.

Het moeilijkst? Tijdens mijn tocht heeft zich aan het thuisfront het nodige afgespeeld. Daar heb ik niet over uitgeweid. Meer dan morele steun geven en een kaarsje opsteken kon ik niet, kerken zat. Ik wil al diegenen die daadwerkelijk steun hebben gegeven daarvoor danken en de betrokkenen sterkte wensen met het genezingsproces. Ik heb vandaag nog maar eens een kaarsje opgestoken, eens een paap, altijd een paap. Dank ook aan de trouwe lezers, voor de leuke en bemoedigende reacties. Het heeft zeker geholpen. En nu op naar mijn lief.

1. Thea:
    13 juni 2016
    GEWELDIG! Van harte proficiat met deze prestatie!

xxxxx
  2. Klaas Swart:
    13 juni 2016
    Fantastisch André! Ik zal je verhalen missen.
  3. Rina:
    13 juni 2016
    Wat mooi om deze rit al lezende met jou mee te maken!
    Bedankt voor je steun. Het heeft geholpen.
    En nu op naar huis.
  4. Mat Knaapen:
    13 juni 2016
    Mooie prestatie. En nu met een berg indrukken en herinneringen huiswaarts. Neem in Santiago alsnog een lekkere rioja met een paar tapas. In de rua do Franco is keus te over.
  5. Michiel en Francien Lenssen:
    Hoi André,

Heel goed van je dat je Santiago de Compostella gehaald hebt. Compliment, want we weten dat het soms niet meevalt. Het is een intensieve reis, maar wel een hele mooie reis. Wij vonden het leuk een aantal dagen met jou samengereisd te hebben. We wensen je een goede terugreis naar NL. Nog bedankt voor de tip op km 184,5. Groeten van Francien en Michiel uit Mierlo.
  6. André Boon:
    14 juni 2016
    Hoi ik bedacht later nog dat het vóór die bocht rechts als het ware bijna twee keer naar linkse bent gebogen. S6.
  7. Marita van den Bergh:
    Geweldige prestatie! Gefeliciteerd!
  8. Margriet:
    14 juni 2016
    Echt top André, geweldig!
    Ik vond het ook heel leuk om je zo te volgen, je leuke stukjes te lezen. Mooie slotwoorden ook!
    Goeie terugreis.
  9. NIESTEN Marie-José:
    15 juni 2016
    Hoi André, fantastisch! Proficiat met behalen van deze mijlpaal! Leuke verhalen! Succes met volgende 'etappe'!
    Marie-José
  10. Annebeth:
    15 juni 2016
    Lieve Andre......Ja wat moet je eigenlijk zeggen. Alles is een understatement...Wat enorm ongeloveloos dat je er al bent, terwijl pamplona voor mij nog moet komen.
    Hoop dat je nog heeeeel lang kunt nagenieten! "Op de bestemming van je wensen aangekomen, zul je in ieder geval 1 ding missen: het voortrekken naar die bestemming"
  11. Rinie:
    André,

bravo. Wat een prestatie
  12. Koos:
    15 juni 2016
    Prachtige belevenis en pluim voor je doorzettingsvermogen André! Stevige fietsbenen, mooie fietsverhalen, nieuwe energie, lege en volle gedachten... en hopelijk rust en ruimte voor je doorstart.
  13. Wilbert Houweling:
    16 juni 2016
    Gefeliciteerd! Heel goed gedaan en leuk om je zo te volgen!!
  14. Jan Brouwers:
    19 juni 2016
    Geweldig André! je bent er veel sneller dan we dachten! Kom snel eens langs na terugkeer. Jan & Tallien